ÉRDEKLŐDŐ, KEZDŐ KEMPINGESEK KÉRDEZTÉK

 

Korábban a fórumunkon felmerült egy olyan kérdés, melyre csak hosszabban lehetett válaszolni, azonban úgy gondoltam, hogy sokak hasznára, segítségére lehet egy ilyen jellegű összefoglalás.

 

Tapasztalt kempingezők véleményére lennék kíváncsi, az alábbi kérdésekben: 

  • Egy kezdő 4 fős családnak új, vagy használt lakókocsit érdemes vennie?
  • Az év melyik szakában lehet a legjobb áron vásárolni?
  • A legmegbízhatóbb, és a legjobb ár/érték arányt mutató típusok?
  • Ajánlott kereskedők? Milyen kedvezményeket lehet elérni, feltételek?

 

  1. Az első kérdésre talán az anyagi lehetőségek is megadják a választ. Lényeges a különbség! 
    Egy új lakókocsi 3-4-5 millió forint is lehet, míg egy egész jó állapotú használtat 0,8-1.5 millió forintért lehet már venni. Itt nem úgy kell venni a használtat, mint egy autónál vagy műszaki cikknél. Ezek a járművek a tíz éves korunk ellenére is lehetnek nagyon jó állapotúak, hiszen évente csak pár ezer km-t futnak, nem napi használatban vannak, valamint sokat lendít az állapotukon az, hogy hol vannak tárolva, téliesítve. Ha Önök csak most kezdenék a kempingezést, akkor nem biztos, hogy rögtön egy újat ajánlanék. Ki tudja, hogy mennyire fog tetszeni a családnak ez az életforma, mennyit tudnak egy évben lakókocsiban tölteni, mennyire felel meg az igényeiknek, stb. Ezekre a kérdésekre kell választ adni. Tapasztalatom szerint ez úgyis csak az eltöltött évek alatt alakul ki, hiszen a "puding próbája az evés"! Nem szabad elfelejteni, hogy a gyerekeknek is mások lesznek az évek folyamán az igényeik. Ahol most nyugodtan elalszanak ketten is ott nem biztos, hogy egyikük kamaszkorban már "befér". b.) A másik fontos szempont a közlekedés és a tárolás. Lakókocsival azért nem autózhatunk úgy, mint egy szóló gépjárművel. Ez gondolom mindenkinek egyértelmű. Meg kell szokni, hogy mögöttem még van 4-6, esetleg több méter szerelvény és súly! Nem biztos, hogy első alkalommal egy több milliós lakókocsin kell ezt megtanulni, ne adj' Isten balesetet szenvedni! A tárolásom ha nem megoldott, akkor én személy szerint nem szívesen hagynék az utcán, parkolóban egy teljesen új lakókocsit. Már csak a "jóakarók" miatt is!

  2. A második kérdésre, hogy mikor érdemes lakókocsit vásárolni szerintem (bár nem vagyok kereskedő) könnyebb a válasz. Akárcsak az autóknál, a szezon végére, tehát őszre és télire lejjebb mennek az árak. Sokan már nem kívánják télire megtartani, plusz költségeket bevállalni (adó, garázsbérlés, stb.), tudván, hogy esetleg tavasszal újabb lakókocsit szeretne magának. Ez nem jelenti azt, hogy ha van egy jónak tűnő vétel tavasszal, akkor ki kell hagyni! (Mi eddigi mindhárom lakókocsinkat tavasszal vagy a szezonban vettük, de már ősszel tudtuk, hogy cserélni fogunk!)

  3. A harmadik kérdésre megint csak nem lehet egyértelmű igennel és nemmel felelni. Nem tudok egyértelmű tanácsot és segítséget adni. Egyrészt mert mindenkinek más a fontos! Ami Önnek extra lehet és hajlandó rá áldozni, azt én nem fogom esetleg használni az életben. (pl. tusoló vagy bio-WC a lakókocsiban) Fontos magunkban tisztázni, hogy igazából mire is használnám a lakókocsim. Évente mennyit használom, hányan laknának benne, mennyi plusz felszerelést kell vinnem magammal (szekrények, tárolók száma), fogok-e benne pl. főzni, milyen a fűtése, esetleg a légkondicionálója, stb. (Lásd első kérdés válasza.) Hazánkban sok lakókocsi még a szocialista országokban készült típusok. Akkoriban csak ezeket lehetett kapni és örültünk ezeknek is. Ezek közül nagyon népszerű (voltak) a lengyel Bastei és az NDK-s Quick-Aero. Ezek kicsi önsúlyú, könnyen vontatható, tárolható típusok. Mivel már több évesek nem hiszem, hogy ezek az olcsó áruk ellenére ma már nagy áttörést jelentenének. Ahogy nyílt a nyugati határ úgy jöttek a nyugati típusú autók mellett, a lakókocsik is. Egy ott "levetett" tíz éves konstrukció maga volt a paradicsom. Fürdő, fűtés, beépített hűtő, gáztűzhely, stb. Aztán az ember, ahogy megismerte a különböző típusokat, fajtákat (Körpados, két hálórészes, emeletes ágyas, fürdő, zuhanyzós.) úgy alakult ki benne, hogy a számára melyik az előnyösebb. Nálunk nagyon sok futó lakókocsi a Németországból, Svájcból, Ausztriából használtan behozottakból kerülnek ki. Ezek a több éves koruk ellenére is minden igénynek megfelelnek. Tapasztalatom szerint a svájciak (LMC, TABBERT) pedig extrább felszereltségűek. Jó a vontathatóságuk, a súlyuk, a beépített anyagok minősége, tartóssága. Kérdés, hogy a volt gazda, gazdák mennyire amortizálták le. A népszerűbb típusok, amikből igazából válogatni lehet, a következők: TABBERT, EIFELLAND, DETHLEFFS, KNAUS, BÜRSTNER, ERIBA-NOVA, LMC, HOBBY, FENDT, ADRIA. Itt már tényleg csak személyes benyomás alapján lehet eldönteni, hogy melyik felel meg az elvárt igényeimnek!

  4. Ajánlott kereskedők, kedvezmények
    Gondolom, hogy az országban többen is foglalkoznak használt és új lakókocsik kereskedésével. Nem szeretnék senkit sem megbántani, azzal, hogy most nem sorolom ide őket! Akiket én ismerek azok a budapesti Karavándorosok (www.karavandor.hu), és a Magyarszéken található Klonfár László (72/719-378). Mindketten foglalkoznak cserével, kiegészítők értékesítésével is. 

Adok-veszek

Képek a BCC életéből

Aktuális idő

2024. november 21.